Delegeren

Home » Inspiratie » Delegeren

Wanneer moet je delegeren? 

Heel veel leiders zijn inhoudelijk steengoed. Steengoed in wat hun teamleden moeten doen. Maar omdat je als goede leider een brede verantwoordelijkheid hebt, kun je niet langer alles doen wat je voorheen misschien wel deed. Daarom moet je delegeren.

Waarom delegeren moeilijk is 

Voor veel leiders is delegeren en loslaten vaak moeilijk, doordat ze zelf het werk van hun teamleden al jarenlang hebben gedaan. En dat ze, omdat ze de beste van het team waren, vervolgens eindverantwoordelijk voor het team werden. Dit mechanisme zie je vaak bij specialistische afdelingen, zoals juridische zaken, HR, marketing.  

Makkelijk is het niet om leiding te geven en de controle over de precieze invulling van het werk uit handen te geven. Met name als die controle jarenlang voor werksucces gezorgd heeft. Je moet dus daadwerkelijk anders gaan werken en dat is wennen.

Wat is goed delegeren? 

Als je de stip op de horizon bepaalt, stuurt op de hoofdlijnen en je team coacht vanuit vertrouwen, dan ben je goed aan het delegeren. Op deze manier geef je richting en ruimte voor je teamleden om al lerend naar een doel toe te werken. Dat is erg motiverend.

De rol van de teamleden 

Om als team verder te komen, heb je al je spelers nodig. Jij kunt als leider je ontwikkelen in het delegeren van werkzaamheden, maar zonder een goed functionerend team wordt dat geen succes. Zorg ervoor dat jij ieder teamlid motiveert om bij te dragen in de groei van de teamprestaties. Daarbij hoort ook een cultuur waarbij er regelmatig feedback gegeven wordt.

Hoe wordt het makkelijker om te delegeren? 

Wat veel leiders helpt is het hebben van inzicht in waarom ze behoefte hebben aan controle.  Als ze leren reflecteren op waarom details voor hen belangrijk zijn. Op deze manier kunnen ze bewust gaan kiezen voor nieuw gedrag.  

Hierbij de uitnodiging om te reflecteren op een situatie waarin jij het moeilijk vond om te delegeren. Stel jezelf open vragen; Wat deed ik? Wat dacht ik? Wat voelde ik? En wat wilde ik? En hoe was dat voor de medewerker aan wie je iets gedelegeerd had? Wat deed hij of zij? Wat dacht hij of zij? Wat voelde hij of zij? En wat wilde hij of zij?  

Ontdek de Gouden vraag: “Moet Ik Dit Doen?” 

Een zeer bruikbare en nuttige vraag die je jezelf kunt stellen wanneer je te veel verantwoordelijkheden hebt op je werk is De Gouden Vraag. Hij geeft je binnen een minuut helder inzicht.

Benieuwd wat het jou en jouw leiderschap kan opleveren? Kijk dan deze video en probeer het eens uit!  

10 tips om beter te delegeren

  1. Definieer je doelen: Zorg voor heldere doelstellingen bij het delegeren van taken, wat leidt tot effectieve samenwerking en succesvolle resultaten.
  2. Selecteer de juiste persoon: Maak weloverwogen keuzes bij het toewijzen van taken aan geschikte personen of teams, waardoor efficiëntie en kwaliteit worden gewaarborgd.
  3. Communiceer effectief: Zorg voor een duidelijke en open communicatie tijdens het delegeren, wat leidt tot een beter begrip, efficiëntie en succesvolle uitvoering van taken.
  4. Vertrouw op anderen: Geef anderen het vertrouwen en de verantwoordelijkheid om taken uit te voeren, waardoor teamwork wordt gestimuleerd en optimale resultaten worden behaald.
  5. Bied ondersteuning en middelen: Zorg ervoor dat degenen aan wie je taken delegeert de benodigde ondersteuning en middelen hebben om hun werk succesvol uit te voeren, wat bijdraagt aan efficiëntie en productiviteit.
  6. Stel grenzen en verantwoordelijkheden vast: Definieer duidelijk de scope en verantwoordelijkheden van de gedelegeerde taken, waardoor verwachtingen worden afgebakend en succesvolle uitvoering wordt vergemakkelijkt.
  7. Volg de voortgang op: Houd regelmatig contact en volg de voortgang van gedelegeerde taken op, waardoor tijdige interventie mogelijk is en projecten soepel kunnen verlopen.
  8. Geef erkenning en beloningen: Waardeer en erken de inspanningen en prestaties van degenen aan wie je taken hebt gedelegeerd, wat motiverend werkt en een positieve werkcultuur bevordert.
  9. Leer van de ervaring: Evalueer de resultaten en leer van elke delegeringservaring, wat bijdraagt aan voortdurende groei, verbetering en ontwikkeling van effectieve delegeringsvaardigheden.
  10. Wees geduldig: Heb geduld bij het delegeren van taken en geef anderen de tijd en ruimte om te groeien en te leren, wat leidt tot duurzame ontwikkeling en verbeterde samenwerking.

Ik hoop dat deze tips je helpen om beter te delegeren! Blijft het moeilijk? Kies dan voor onze training Emotioneel Intelligent Leiderschap.

Je bent misschien ook geïnteresseerd in…