Kernkwaliteiten

Ontdek kernkwaliteiten

Een belangrijke vaardigheid voor goed leiderschap is het glashelder hebben van de kernkwaliteiten van je team, van je organisatie en jezelf. Met deze kwaliteiten kun je het verschil maken tussen hard werken en daadwerkelijk presteren. Heel erg belangrijk om hier helder inzicht in te hebben! 

  

Wat is een kernkwaliteit? 

Een kernkwaliteit is iets unieks wat een persoon, team of organisatie goed kan. Uit onderzoek blijkt dat de mate waarin een organisatie in staat is haar kernkwaliteiten te identificeren en te ontwikkelen, voor een groot deel het succes bepaalt. 

  

Coachend leidinggeven | Emmy de Vrieze | Coach Zaltbommel

Wanneer is een kwaliteit een kernkwaliteit? 

  1. Is de kwaliteit op verschillende manieren in te zetten?
  2. Draagt de kwaliteit aan het bereiken van gewenste doelen?
  3. Is de kwaliteit uniek en moeilijk te imiteren?

Is het antwoord drie keer ja? Dan is het een kernkwaliteit!

De schaduwzijde

Als jij en je team een goed beeld hebben van jullie kwaliteiten, is dat fantastisch. Maar het is niet genoeg, want  kernkwaliteiten brengen niet alleen mooie dingen met zich mee. Elke zonnestraal heeft zijn schaduw en zo gaat dat ook met kwaliteiten.

Kernkwadrant van Ofman

In het boek ‘Bezieling en kwaliteit in organisaties’ introduceerde Daniël Ofman het Kernkwadrant. Het Kernkwadrant bestaat uit vier vakken, zoals je kunt zien in de afbeelding hieronder. 

  • In het Kernkwadrant is de kernkwaliteit het uitgangspunt.
  • Kwaliteiten kunnen doorschieten of tegenovergestelde eigenschappen volledig wegdrukken. Zo komen we bij de valkuil. Deze zorgt ervoor dat je je kernkwaliteit het doel voorbij gaat en je niet meer effectief bent. 
  • De uitdaging is die eigenschap die een uitdaging vormt voor een bepaalde valkuil. De uitdaging vormt tevens de juiste aanvulling bij de eigenschap die de kernkwaliteit is. 
  • Een uitdaging die doorschiet wordt de allergie. Dat is ook die eigenschap die een team met de kernkwaliteit lastig vindt. 

Voorbeeld van een kernkwadrant 

1. Kernkwaliteit 

We kiezen in dit voorbeeld voor de kernkwaliteit ‘innovatievermogen’. 

2. Valkuil 

Wanneer innovatievermogen doorschiet, kan het leiden tot de valkuil ‘veel vernieuwende projecten starten, maar niets afmaken doordat er weer iets innovatievers voorbij komt’. 

3. Uitdaging 

De uitdaging bij deze valkuil is ‘projecten van A tot Z afronden’. Wanneer de kernkwaliteit ‘innovatievermogen’ en de uitdaging ‘projecten van A tot Z afronden’ gecombineerd worden, zullen ze een mooie aanvulling van eigenschappen vormen. 

4. Allergie 

Wanneer deze uitdaging doorschiet, kan dat resulteren in de ‘starre, voorspelbare projecten’. Dat zal de allergie zijn die hoort bij de kernkwaliteit ‘innovatievermogen’. 

  

Leiderschap en kernkwaliteiten

Wanneer je écht inzicht hebt in je kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën dan kun je er ook iets mee doen. Bijvoorbeeld, modererende acties bepalen voor je valkuilen. Daarvoor is het nodig om te weten waaraan jij je eigen valkuilen of die van je team kunt herkennen. En om te weten wat ervoor zorgt dat ze zich openbaren. Leiderschapscoaching helpt om hier meer inzicht in te krijgen.

Met deze kennis kunnen je bewust kiezen voor je acties nadat je in een valkuil bent gestapt of je bepaalt wat je gaat doen om te voorkomen dat je erin stapt. Tenslotte moet je hier scherp op blijven en continu oefenen. Je valkuilen zijn namelijk erg aantrekkelijk en voor je het weet… 

Als je jezelf hierin ontwikkelt, eventueel met behulp van een leiderschapscoach, ga je je kwaliteiten optimaal benutten en ze gebruiken om de impact te maken die jij ambieert. 

Je bent misschien ook geïnteresseerd in…